Kapcsolatot tart a program lebonyolításában közreműködő személyekkel
A szálláshelyen történő programok szervezése és lebonyolítása során nagyon gyakran előfordul, hogy a programok szervezőjének részt kell venni a különböző áruk – termékek és szolgáltatások – kiválasztásában és megvásárlásában. Maga a vásárlási tevékenység a vállalati beszerzések révén történik.
A vállalati beszerzések dokumentációs
folyamata:
- Ajánlat vagy ajánlatkérés,
- Ajánlatok értékelése, beszállítók kiválasztása,
- Megrendelés,
- Megrendelés visszaigazolása,
- Adásvételi szerződés vagy szállítási szerződés megkötése,
- Teljesítés (szállítási értesítés, teljesítő-levél, számla),
- Szállítás (fuvarlevél).
A
vállalatoknál történő beszerzési folyamat lépései:
1. Igények meghatározása, előrejelzése
- a beszerzésre kerülő alapanyagok és alkatrészek esetében meghatározandó szempontok:
- fajta (típus)
- mennyiség
- minőség
- határidő
- árkorlátok
- beszállítási gyakorisági ütem
- egyéb feltételek.
2. Beszerzési piac feltárása, ajánlatkérés, ajánlatok értékelése,
beszállítók kiválasztása és értékelése
- beszerzési piac feltárása:
- a felmerülő igények forrásainak feltárása
- beszállítói kör előzetes szűrése (mely cégeknek nem érdemes ajánlatkérést küldeni)
- információgyűjtés forrásai: saját ismeretség, kollégák tudása, adatbázis, katalógusok, vásárlátogatások, prospektusok, különböző tematikus web-oldalak.
- ajánlatkérés:
- ajánlatkérés időpontjainak meghatározása
- ajánlatkérés kiküldése (hagyományos levél, fax, e-mail, web)
- válaszadási időpont kijelölése
- a kiküldés dokumentálása.
- ajánlatok értékelése,
beszállítók kiválasztása:
- meg kell vizsgálni, hogy az ajánlatkérésben kért feltételeket mennyire tartja be az ajánlattevő
- az ajánlatok értékelése a
következő szempontok szerint történik:
- ár
- mennyiség
- minőség
- a rendelés átfutási ideje
- egyéb szállítási feltételek
- a beszállítók általános minősítése alapján (az optimális beszállítók kiválasztásához a vállalatnak egy átfogó kritérium rendszert kell kialakítania a beszállítók értékelésére)
- a beszállítók kiválasztásának
legfontosabb szempontjai:
- árkritériumok
- teljesítménykritériumok
- minőségi kritériumok betartásának megbízhatósága
- rendelési átfutási idő
- szállítási határidők betartásának megbízhatósága
- rugalmasság
- földrajzi közelség
- együttműködési képesség
- beszállító referenciái.
3.
Beszállítási mód, fuvarozók kiválasztása, a szállítás ütemezése
4. Az áru átvétele, rakodása, raktározása
A programok szervezője tevékenysége
során több személlyel is kapcsolatba kerül, de minden esetben fontos a jó
üzleti kapcsolat kialakítása, hogy a programokat és szolgáltatásokat igénybe
vevő vendégek jól érezzék magukat, valamint a későbbiekben is visszatérjenek a
szálláshelyre. A recepciósnak vagy a
szervezőnek a következő személyekkel kell együttműködnie:
- a szállóvendégek és a csak egy-egy programon résztvevő vagy rendezvényre érkező vendégek (lényeges, hogy a szálloda valamennyi munkavállalója odafigyeljen a vendég kéréseire, hogy a vendég jól érezze magát, és pozitív élményekkel távozzon a szálláshelyről),
- a különböző rendezvényszervező és konferenciaszervező cégek alkalmazottai és képviselői (például rendezvényszervező-protokollos, menedzser, szponzor, stb. – ebben az esetben lényeges a kölcsönösen hatékony üzleti együttműködés, valamennyi rendezvény esetén alapvető az alapos és körültekintő szervezői munka, valamint a maximalizmus, hogy minden a megrendelő igényeinek megfelelően történjen),
- egyéb vendéglátóhelyek alkalmazottai és vezetői (például, ha a szálláshely egy nagyobb rendezvény lebonyolításához catering cég segítségét veszi igénybe, ebben az esetben is alapvető, hogy megbízható és szakmailag kifogástalan üzleti partnert válasszunk),
- taxi-társaságok alkalmazottai (például, ha a vendég továbbutazásához, vagy tartózkodása során szállításához kér segítséget, igénybe vehetünk számára ilyen jellegű szolgáltatást; lényeges, hogy igényes és megbízható társaságot válasszunk),
- utazási irodák képviselői (a vendégek foglalása során, vagy egyéb programszervezések során kerülhetünk velük kapcsolatba, nélkülözhetetlen a szoros együttműködés a vendéglátás és idegenforgalom területén),
- animátorok és a szálláshely valamennyi alkalmazottja (például sportoktatók, szakácsok, kreatív foglalkozást tartók, edzők, stb., akikkel szemben alapvető elvárás, hogy minden közreműködő személy a lehető legjobb tudása szerint végezze a munkáját, és ténylegesen minőségi szolgáltatás történjen).
Az egyes részlegek képviselőivel a szálláshelyen belül elengedhetetlen a gyakori és értékelő jellegű kommunikáció, hogy az esetleges hibákat a lehető leghamarabb korrigálni lehessen, valamint a szálláshely színvonalának megfelelő tevékenységek és elvárások megvalósuljanak.