Tájékoztat a megrendelt és igénybe vehető szolgáltatásokról, a szálláshely rendjéről
A szobarendelésekkel az Üzletviteli és Etikai
Kódex (1996. január 10-én lépett életbe Brüsszelben) is foglalkozik. Ennek
néhány cikkelye témákkal is foglalkozik, melynek lényeg a következő:
Csoportos utaztatás esetén az utazási irodának legalább 14 nappal a csoport
megérkezése előtt értesítenie kell a szállodát a kívánt számú és típusú
szobákról. (szobaspecifikáció) A végleges szobalistát (rooming list) az utazási
irodának a csoport megérkezése előtt 7 nappal el kell juttatnia a szállodához,
feltéve, ha a szerződés másként nem rendelkezik. A szálloda köteles ezt a
listát elfogadni. Az el nem küldött, elveszett, vagy késedelmesen leadott
szobalisták következtében okozott problémát a szálloda igyekszik jóhiszeműen
megoldani.
A szobák igénybe vehetők a belső rendelkezésnek megfelelő időponttól, de
legkésőbb 15 órától. A szobát 18 órától kell elfoglalni.
Természetesen csoportos utaztatásoknál ettől eltérő időpont is lehet a
megállapodásnak megfelelően. Ilyenkor az éttermet is tájékoztatni kell, hiszen
–vacsora igény esetén- az étkeztetés időpontja is változik. Nem szokványos
időpont esetén az étterem hidegvacsorával készüljön, míg meleg-vacsora esetén a
személyzetnek készenlétben kell állnia. Ezeket a pluszköltségeket a szálloda
érvényesítheti is, vagy üzletpolitikai megoldás, marketing koncepció alapján
magára vállalja.
A szálloda kötelezettsége, hogy a lefoglalt szobákat rendelkezésre
bocsájtja, késedelmes lemondás esetén kompenzációs összeget számítson fel.
Minden lemondást írásban és dátumozva kell leadni. Az egész csoport lemondható
a csoport érkezése előtt 30 nappal.
Tisztázni
kell a fizetési módot is: készpénzfizetés, személyes csekk, bankátutalás,
hitelkártya, utazási iroda esetében a garancia a foglalási okmányon vagy a
voucheren van feltüntetve.
A tartózkodás időtartama és az igénybevett szolgáltatások nagyban függnek a
szálloda rendeltetésétől. Az egynapos üzleti utazótól a háromhetes
gyógy-turistáig nagyon változatos képet mutatnak az egyes fogadóhelyek.
Általános elv: hogy a vendég minél tovább maradjon a szállodában és minél nagyobb
legyen a költése. Mindent tegyünk meg annak érdekében, hogy a vendég
visszatérjen, törzsvendég legyen, illetve a szájpropaganda alapján másoknak is
ajánlja a szállodát.
A
vendég oldaláról a tartózkodás, a szálloda és környezetének szolgáltatásait élvezni,
kikapcsolódni, vagy üzletelni, gyógyulni és megszépülni.
A Front Office részlegei minden ciklusban más és más leterheltséggel
dolgoznak, ezért a feladatok egységenként kerülnek bemutatásra.
Recepciós
feladatok:
- szobacsere azonos kategóriában, vendég kérésére
- szobacsere azonos kategóriában szálloda
kérésére
- szobacsere más kategóriájú szobába,
árváltozással vagy a nélkül
- utazás dátumának módosítása számítógépben és
kulcskártyán is!!!!
- „hozzáérkezés” árváltoztatással vagy a nélkül
- Out of order szobák intézése
- „egy fő korai elutazása” a szobából
árváltozással vagy a nélkül
- A tartózkodás idejére szezonváltás esik, az ár:
1, emelkedik,
2, csökken,
3, nem változik esetei
- csoport nyugvó létszámának naponkénti
megállapítása, jelentés F&B-nek
- opciós és várólistás foglalások intézése
- napi zárási feladatok, szobaterhelések,
ellenőrző feladatok
- átadókönyv vezetése
Porta
feladatai:
- információszolgáltatás:
1, belső
2, külső információ
- vendégpanasz intézése
- vendégszolgálat: telefon, csomag ki ill. csomag
be
- kulcskezelés, kulcsrapport
- szállodai személyforgalom ellenőrzése (biztonság,
a portás pult elhelyezkedése)
- comissiók – vendég kérésére részben házon belül
vagy kívül - intézése segédszemélyzettel
- portáskiadás terhelések és portás petty cash –
házipénztár a vendégigényekre, előleg - kezelése
- vendégkapcsolat ápolása
- üzenetek, küldemények kezelése (beérkező és
kifele tartó)
o csomagok, egyéb küldemények (újság, jegyek,
stb.)
o vendég holléte
o üzenet a képernyőn
o telefonüzenet, levél, fax, e-mail, személyesen
hagyott üzenetek vendégnek vendégtől. (az üzenő cédula)
o nem kézbesíthetők szakszerű kezelése
- utazási információk nyújtása (helyben, az
országban, a világban) – menetrendek kezelése
- menetjegyek megrendelése, beszerzése
- program-információk a településen, ill.
környezetében
- programokra jegyek beszerzése,
- Idegenvezető, busz rendelése
- tájékoztatás éttermekről,
szórakoztatóhelyekről, helyfoglalás
- tippek, ajánlatok vásárláshoz, nívós hazánkat
reprezentáló szuvenírek ismerete, kérésre beszerzése
- ébresztő szolgálat, hagyományos, computeres
- értékcikk árusítás
- kölcsönadott tárgyak
- talált tárgyak kezelése
- házi patika, elsősegélynyújtás, orvos, mentő
- vendég keresés (boy+tábla, paging system)
- segédszemélyzet munkájának szervezése,
irányítása
- kapcsolattartás a hatóságokkal
- tűzriadó, bombariadó, evakuálás
(dokumentumőrzés)
Kasszai
feladatok:
- szobaszámla vezetése, terhelések ellenőrzése
- „belégek” tárolása, számlarendező kezelése
- számlabontások elvégzése
- kézi terhelések intézése (portáskiadás,
telefonszámla, garage stb.)
- hitelkártya limit túllépési engedélyek intézése
- heti számlafizettetés standard szerint
- előre fizettetés, quick check out
- pénzváltás, árfolyam tábla karbantartása
- vendég safe kezelése, nyilvántartás vezetése
- POS készpénzbevételeinek elszámoltatása
- szükség szerint pénztárkönyv vezetése
műszakonként
- „rest” számlák figyelése
- személyi számlák és repi számlák vezetése
havonta
- átadókönyv vezetése
- terhelések, létszámok ellenőrzése recepcióval
- éjszakai zárás, lista készítés, Night auditor
feladatok, journal Rekap, komissió kartonok
- műszakonkénti kasszaelszámolás, átadás –
átvétel
- központi ( valuta és forint ) ellátmány
kezelése
Szobareggeli:
A szállodai szobában a szobaszerviz hivatott a vendégétkezéssel, italfogyasztással kapcsolatos igényeit kielégíteni úgy, hogy a nap bármely időszakában - a szálloda színvonalától függően kiállított étel- és italválasztékot - szolgálják fel a vendég részére megrendelés alapján szobájában.
A vendéget tájékoztatni kell a szobaszervizről étlap segítségével. Az italválaszték lehet teljes körű (nem igényel előkészítési munkákat).
A szobaszervizt a vendég általában telefonon rendelheti meg.
4csillagtól kötelező felvinni a reggelit a szobába, amit sok módon rendelhet meg a vendég. A szobaszerviznek legtöbbször önálló konyhája van, a szakács veszi fel a rendeléseket, aki előkészített ételekből dolgozik. A felszolgáláshoz speciális kocsik, tálak, tálalóedények kellenek. A fedő neve „klós”. A reggelit lehet az ágyban tálalni, a vendég szobájában az asztalon vagy az étkezőkocsin speciális átalakítással. A szobai reggeli egy szűkített választék, a szállításért felárat szokás felszámolni.
A nagy szállodákban két munkakörre van szükség:
rendelés felvevő: ő fogadja a vendégek rendeléseit:
§ feljegyzi a rendelést,
§ a szoba számát,
§ az időpontot, amikorra a vendég kéri a szolgáltatást,
§ számlát készít a rendelés alapján,
§ továbbítja azt a megfelelő helyre.
szobapincér: az összekészített ételeket és italokat viszi fel a szobába a számlával együtt.
Lebonyolításához két módszert alkalmazhatunk:
- lakószintenként alakítunk ki gazdasági területeket (az ételek előkészítése itt történik) ez nem elterjedt
- a szobaszerviz szolgáltatás az erre kijelölt helyen történik, általában az étteremben.
A másik szobai szolgáltatás az ellátás területén a minibár. Ez a szállodai
szobában elhelyezett hűtőszekrény kisebb-nagyobb méretű és készlete szűkebb
választékú szeszes és szeszmentes italokból, sós és édes falatkákból, előre
csomagolt snack-ekből és csokoládéból áll.
Kialakításuk
célja a szobaszerviz pótlása vagy kiegészítése.
Annyiban különbözik a hagyományos hűtőtől, hogy kisebb és nemes burkolatú (illeszkednie kell színében és alakjában a szoba hangulatához).
A szálloda termékeivel töltik fel, hogy a vendég ne tudja saját dolgait beletenni.
Ártájékoztatón hívjuk fel a vendég figyelmét a minibár tartalmára.
Naponta el kell végezni az elszámoltatását és az újra feltöltését!
Ha önálló room-service működik, akkor előfordulhat, hogy a minibár feltöltése, elszámoltatása az ő feladataik közé tartozik.
Főétkezésnél menürendszer van, főleg a panziós rendszereknél (előválasztás, szűkített étlap, étlap).
- bankett típusú/ültetett főétkezések
- fogadás, ami lehet álló pl. koktélparty,
get-together party, de lehet ültetett is
- konferenciaétkezések
- munkaebéd – egyszerű déli étkezés könnyű
ételekből összeállítva
- kávészünet (kávé, tea, ásványvíz, alkoholmentes
italok, délelőtt reggeli sütemények miniben, délután mini szendvicsek, édes/sós
teasütemények, esetleg gyümölcsválaszték
- catering – házon kívül bonyolított, speciális
eszközök és felkészültség kell
- viszonteladás – általában tőlünk szállítják el
és leginkább cukrászüzemekre jellemző
Az értékesítés mellékfolyamatai
- terem beállítása
- föl kell készíteni az asztali leltárt,
textíliák vételezése, fűszerek utántöltése, kelyhek eltörlése
- megterítés
- kenyér, péksütemény előkészítése
- büfénél fel kell tölteni a büféasztalt
- külön dekoráció
- délben, este étel, itallapok előkészítése,
italkocsik szakszerű feltöltése, kocsik ellenőrzése és feltöltése,
repülőváltások (?)
- felvesszük és nyilvántartjuk az
asztalfoglalásokat, és a megfelelő időben kitesszük a foglalt táblát
- este történik a teljes elrámolás ha már minden
vendég elment, bizonyos eszközöket elzárnak
- napközben is lehet szükség takarításra, extra
takarításra
- selejtezések és azok számbavétele
- elszámolás, elszámoltatás
Egyéb szolgáltatások
- ruhatár, fogas (csak a ruhatár vállal
felelősséget)
- mosdók megfelelő üzemeltetése
- nyilvános telefon az étterem közelében
- különféle szolgáltatások pl. zeneszolgáltatás,
TV, műsor, biliárd, darts, bowling, teke, kártya, sakk, játékgépek, szimulátorok
(goltszimulátor)
- taxi, bér gépkocsivezető
- valutaváltás
- virágrendelés és díszítés
- külső, belső tűzijáték