Ismeri és kezeli a munkájához szükséges eszközöket, berendezéseket

1.1.1.           Ismeri és kezeli a munkájához szükséges eszközöket, berendezéseket

Szálláshelyi vendégfogadó, programszervező munkájához szükséges eszközök, berendezések

Az előző fejezetekben már szó volt a szálláshelyek tárgyi feltételeiről, berendezéseiről. Most tekintsük át azokat a munkaterületeket, melyeket a programszervező használ.

A bejárati ajtónál általában a londinerek fogadják a vendégeket. Csoportok, vagy kiemelt vendégek érkezésekor jó, ha a programszervező személyesen fogadja a hazai és külföldi vendégeket. Első benyomásaikat a vendégek itt szerzik. Kedvező, ha a csoportokat anyanyelvükön, vagy legalábbis a leggyakrabban használt idegen nyelven köszönti a programszervező. Biztonsági okokból a bejáratok számát minimálisra kell korlátozni. A vendég poggyásza más-más közlekedő utakon kerüljön a szobába. Ezek az ajtók szélesebbek, a közlekedési járműre, (személygépkocsi, autóbusz) könnyen felpakolhatóak legyenek. A szálláshely rendelkezzen korszerű csomagmozgató eszközökkel, gépekkel.

A bejárati ajtó jól felismerhető legyen, fontos a jó megvilágítás, tájékoztató és reklámfeliratok itt helyezhetők el. (Szálláshely logója, elismerést-kitüntetést jelző tábla, cégér.)

A programszervező formaruháján a cég kicsinyített emblémája, cégére is helyet kaphat, hiszen ez egy jó marketing megoldás.

A cégér (német neve a zeiger: mutató szóból származik) vagy más néven céhjelvény a középkorban terjedt el. Eredetileg az üzlet vagy műhely elé jól láthatóan kiakasztott tárgy, vagy jelképes ábrázolás, amely jelezte a kereskedelmi vagy ipari tevékenységet.

Például borbélyműhely előtt réztányér, szabóműhely előtt olló, tehát az általában használt eszközök vagy kompozíciója, esetleg a gyártott termék. Éttermek és kocsmák előtt a névadó tárgy (zöld hordó, arany szarvas stb.) lehetett kinn, mely lehetővé tette, hogy az írástudatlanok is messziről megláthassák a keresett üzletet, vagy iparost. A színes reklámfeliratok elterjedésével használata ma már inkább csak dekorációs jellegű.

A jelkép használata a nyelvben is fennmaradt, a "Jó bornak nem kell cégér!" szólás jelentése: híre megy, odatalálnak a jó bort mérő kocsmához, ha nincs is kinn a cégére. Régen bűnösök nyakába is akasztottak megszégyenítésül cégért, azaz táblát, amelyen a vétkük volt felírva vagy rajzosan ábrázolva (pl. a lopott jószág képe). Innen ered a cégéres tolvaj, cégéres (címeres) gazember szókapcsolatunk.

A programszervező az előcsarnokban, (vesztibül) tájékoztatást ad a szobákról, elhelyezkedési lehetőségekről, szabadidős programokról és mind arról melyre a vendégek kíváncsiak. Az előcsarnok mérete, nagysága, berendezése mindig igazodik a szálloda színvonalához. Pl: padozat: kő, márvány, parketta, a falakat festmények, különböző dekorációs-és világítási elemek díszítik. Fontos a tartósság a nagy forgalom és igénybevétel miatt.

 

A tisztaság, rendezettség azonban minden esetben kötelező. Az ülőgarnitúrák kényelmesek legyenek, szerencsés dohányzóasztal, íróasztal, állólámpa elhelyezése, mely stílusában szintén igazodik a szálláshelyhez. Ezek a berendezési tárgyak a programszervező munkáját is segítik.

A szobafőnöki pulthoz kapcsolódjanak az irodák. A vendégfogadó munkaeszköze a számítógép a csatlakozó terminálokkal, szállodai szobák fényjelzőinek ellenőrző táblája, a vendég érkezését jelző berendezés, irodaszerek, tárgyalópult stb. A pult berendezéséhez tartoznak a telefonkészülékek, mikrofonok, számítógépek.

 

A pult mérete és kialakítása tegye lehetővé a vendéggel való könnyű kapcsolattartást, a pontos, kulturált munkavégzést.

 

A vendégfogadó kapcsolatot tart/tarthat a szálláshely szinte valamennyi munkakörével, segíti és kiegészíti munkájukat. Pl: szoros kapcsolatban áll a recepcióval, szükség esetén munkájában helyettesíti. Ismeri az automataébresztő, a gyorshívó és üzenetjelző berendezéseket, a szobafoglalások adatállományát, a vendégforgalom adatait, a szobaállapot nyilvántartását szolgáló számítógépparkot. A régebbi építésű szállodákban a vendégszobák ajtaja mechanikus rendszerű, ezért a szobakulcsokat a recepciós pult mögött kialakított rekeszekben őrizték.

 

Ma már nagyon sok helyen lyuk, vagy mágneskártyával működő zárrendszert alkalmaznak, így a rekeszek használata felesleges. Az ajtókártya elvesztése esetén új kártyát használnak, ezek egyben reklámeszközként is funkcionálnak.

Mágneskártyás zár esetén az ajtóra szerelt speciális kilincs olvasójába kell helyezni a kártyát az ajtó nyitásához.

 

A kártyák személyhez kapcsolódó kóddal való megírása (más szóval megszemélyesítése) a recepción az érkeztetéskor történik. Az adott kódhoz adható meg a kártyahasználó jogosultsága, vagyis, hogy adott vendég hová juthat be vele (szoba, wellness-részleg, mélygarázs stb.).

 

Mindezen területeken a vendégfogadó/programszervező kellő jártassággal rendelkezzen, a vendégnek maximális segítséget tudjon adni.