Jelentést ír

A jelentés fontos eleme a munkavégzéssel kapcsolatos dokumentumoknak. Egy adott ügyben közreműködő személy vagy csoport készítheti, az adott vállalatvezetés vagy külső szervezet számára (például Nemzeti Adó- és Vámhivatal, projekt felügyeleti szerv, stb.). Az üzleti életben gyakran előfordul, hogy bizonyos eseményekről vagy a vállalat tevékenységeiről összefoglaló jelentést kell készíteni. A jelentés gyakorlatilag az üzleti kommunikáció egyik eszköze: informál, tájékoztat és felvilágosít; ezért lényeges, hogy érthető és áttekinthető legyen. Ahogyan a munkavégzéssel kapcsolatos dokumentumok között meghatározásra került, a jelentés lehet:

- eseti vagy előírt rendszerességgel készült,

- rendszeres vagy különleges jelentés,

- valamint készülhet szervezeten belüli vagy kívüli használatra.

A jó jelentés minden esetben pontos és hiteles, valamint hatékonyan közvetíti a megfelelő információkat. Megírásánál elvárt az adott szakmára jellemző szakkifejezések helyes használata.

A jelentés első lapján szereplő adatok:

- középre kerül a jelentés címe,

- a bal felső sarokba kerül a jelentés címzettjének neve és beosztása,

- a bal alsó sarokba kerül a cégnév, helységnév és a dátum,

- a jobb alsó sarokba kerülhet a jelentés készítőjének neve.

A jelentés megírásának lépései:

- a jelentés címe: cél, teljes cím, olvasókör és a jelentés tárgyának meghatározása (például a szálláshely ügyvezető igazgatója részére a szálláshely nyári szezonra vonatkozó programkínálatáról és az ezzel kapcsolatos bevételek összesítéséről),

- tartalomjegyzék,

- Bevezetés: pontosan meg kell határoznia a jelentés témáját, kiterjedését (mire vonatkozik konkrétan) és célját (például ebben az esetben tájékoztatás és elemzés); valamint ismertetni kell a felhasznált anyagok körét (például előző éves mérleg-kimutatás, adott évre vonatkozóan a nyári hónapok forgalmi összesítései) és az adatgyűjtés módját (például a számlák és nyilvántartások mellett az ügyfél-elégedettségi kérdőívek értékelése),

- Tárgyalás: ebben a részben kap helyet a mondanivaló kifejtése, érthetően és logikusan összefoglalva (például a programok ismertetése, ezek népszerűsége a vendégek körében, milyen bevételeket jelentettek ezek a szolgáltatások, sor került-e valamilyen újításra, stb.), természetesen az adatok igazolására szöveg tartalmazhat különböző, adatösszesítő táblázatokat, grafikonokat, diagramokat esetleg képeket. Lényeges az esetleges problémák azonosítása és elemzése, és a nehézségek okainak feltárása (például egy-egy programlehetőség egyáltalán nem volt népszerű a vendégek körében),

- Zárórész: tartalmaznia kell a jelentés tényanyagának összegzését, a feltárt problémákra vonatkozó megoldási javaslatokat, és az adatokból leszűrt következtetéseket, valamint a különböző döntéseket és előrejelzéseket (például arányában jóval több család érkezett a nyári szezonban, és nem volt elég széles a nekik ajánlott programskála, ezért a következő szezonban mindenképpen ennek bővítése szükséges).

A jelentést készítőjének mindenképpen aláírásával kell hitelesítenie, valamint a jelentés megírása után fontos annak ellenőrzése, hogy a gondolatmenet logikus és érthető, valamint a megjelenített adatok helyesek legyenek.