Leltárban részt vesz
Az ellenőrzés általában
valamely cél vagy feladat lehető leghatékonyabb megvalósítása érdekében végzett
ténymegállapító, követelményhez viszonyító, értékelő és javaslattevő
tevékenység.
Az ellenőrzés elemei:
- a tényhelyzet megismerése,
- a tényhelyzet viszonyítása a
követelményekhez (összehasonlítás),
- az eltérések alapvető okainak feltárása.
Az eredményes
szállodai vagyongazdálkodáshoz hozzátartozik a rendszeres leltározási
tevékenység. A leltár olyan jegyzékszerű
kimutatás, amely a vállalkozás meglévő eszközeit és forrásait:
- mennyiségben és
pénzértékben
- tételesen
- egy adott
időpontra vonatkoztatva mutatja ki.
A számviteli
törvény előírásai alapján (2000. évi C. törvény a számvitelről), a
mérleget leltárral kell alátámasztani. A leltárt el lehet készíteni a
folyamatosan, naprakészen vezetett nyilvántartások alapján, illetve a
mennyiségi felvétellel végrehajtott leltározás során. A leltározási
szabályzat egy több évre szóló belső szabályzat, amelyet évente célszerű
áttekinteni és a szükséges módosításokat azon átvezetni. A leltározási
szabályzat hatálya kiterjed minden, a vállalkozás tulajdonában és használatában
lévő eszközre. A leltár tehát a vállalat pénzügyi mérlegének az alapja: a vállalkozás
saját eszközeit és forrásait tartalmazza.
A leltározás célja:
- a mérleg valódiságának alátámasztása,
- a bizonylati fegyelem ellenőrzése, megszilárdítása,
a könyvelés helyességének ellenőrzése,
- a tulajdon védelme,
- a vezetőség tájékoztatása.
A leltározás
mennyiségi felvétellel történik, amely az eszközök megszámlálásával megy végbe.
A vállalkozásnál az üzleti év végi leltározás fordulónapja december
A leltározás
rendje:
3. A leltározás lebonyolítása.
5. Hiányok, többletek rendezése.
A leltározás és a
leltározás ellenőrzésének befejezése után a leltározásért felelős vezetőnek
összefoglaló jelentést kell írni az elvégzett munkáról. Magáról a leltárfelvételről
készített összesítő kimutatás a leltár, melynek alapbizonylatai:
- leltárfelvételi jegyek, ívek, mellékletek,
- nyilvántartások,
- leltározási jegyzőkönyv.
A leltárnak tartalmaznia kell:
- a vállalkozás megnevezését,
- a leltár megjelölését,
- a leltározási hely megjelölését,
- a leltár fordulónapját,
- a leltározott eszközök és források, vagy
azok csoportjainak meghatározását.
A leltár készítője
a leltárértékelést követően állapítja meg a hiányokat, illetve a többleteket,
majd előkészíti a leltározásról szóló jegyzőkönyvet.
A leltározásról szóló jegyzőkönyv tartalmazza:
- a leltározott helyiség eszközféleségeinek
megnevezését (például asztalterítő, kávéscsésze, evőeszközök, stb.)
- a leltározásban részt vettek nevét,
- a leltározás időtartamát,
- a kijelölt feladatok végrehajtását,
- a leltározásnál felhasznált
leltárbizonylatok számát,
- a megállapított hiányok, többletek feltehető
okait.
Az éves
leltározási tevékenységről szóló jelentést a leltározási bizonylatokkal együtt
kell tárolni és 10 évig meg kell őrizni. A leltárfelvétel időpontjától
számított legkésőbb harminc napon belül – ha ez alól más jogszabály kivételt
nem tesz – a leltározás adatait a könyvviteli nyilvántartásokkal egyeztetni
szükséges, valamint a jegyzőkönyvileg megállapított különbözetek okait
kivizsgálás útján rendezni kell. A leltárkülönbözet a leltározás során
megállapított, és a könyvviteli nyilvántartások szerinti mennyiségek
különbözete. A leltárhiány az értékesítésre, forgalmazásra vagy
kezelésre szabályszerűen átadott és átvett anyagban, áruban (leltári készlet)
ismeretlen okból keletkezett, a természetes mennyiségi csökkenés és a
kezeléssel járó veszteség mértékét meghaladó hiány (származhat például lopásból
is). Mindazon hiány, melynek oka ismert, nem tekinthető leltárhiánynak. Amennyiben
az eredetileg leltárhiánynak minősített hiány keletkezésének oka később részben
vagy egészben ismertté válik, a leltárhiány összegét az ismertté vált hiánnyal
csökkenteni kell, illetőleg azt kell megállapítani, hogy leltárhiány nem is
keletkezett.
A munkaviszonyból fakadó kártérítési felelősség szabályait a 2012. évi I. törvény, a munka törvénykönyvéről elnevezésű jogszabály tartalmazza. A munkavállaló a munkaviszonyból származó kötelezettségének megszegésével okozott kárt akkor köteles megtéríteni, ha nem úgy járt el, ahogy az adott helyzetben általában elvárható volt. Annak tényét, hogy a munkavállaló nem az adott helyzetben általában elvárható módon járt el, valamint a kárt és az okozati összefüggést a munkáltatónak kell bizonyítania.
„179. §
(3) A
kártérítés mértéke nem haladhatja meg a munkavállaló négyhavi távolléti díjának
összegét. Szándékos vagy súlyosan gondatlan károkozás esetén a teljes kárt kell
megtéríteni.
(4) Nem kell megtéríteni azt a kárt,
amelynek bekövetkezése a károkozás idején nem volt előrelátható, vagy amelyet a
munkáltató vétkes magatartása okozott, vagy amely abból származott, hogy a
munkáltató kárenyhítési kötelezettségének nem tett eleget.
182. §
(1) A leltárhiányért a munkavállaló
vétkességére tekintet nélkül felel.
(2) A leltárhiányért való felelősség
feltétele
a) a leltáridőszakra vonatkozó
leltárfelelősségi megállapodás megkötése,
b) a leltári készlet szabályszerű átadása és átvétele,
c) a leltárhiánynak a leltározási rend szerint lebonyolított, a teljes leltári
készletet érintő leltárfelvétel alapján történő megállapítása, továbbá
d) legalább a leltáridőszak felében az adott
munkahelyen történő munkavégzés.
(3) Ha a leltári készletet a leltárhiányért
nem felelős munkavállaló is kezeli, a felelősség további feltétele, hogy a
leltárhiányért felelős munkavállaló az adott munkakörben vagy munkahelyen
történő foglalkoztatáshoz írásban hozzájáruljon.
183. §
(1) A leltárhiány az értékesítésre,
forgalmazásra vagy kezelésre szabályszerűen átadott és átvett anyagban, áruban
(leltári készlet) ismeretlen okból keletkezett, a természetes mennyiségi
csökkenés és a kezeléssel járó veszteség mértékét (a továbbiakban együtt:
forgalmazási veszteség) meghaladó hiány.
(2) A leltáridőszak a két egymást követő leltározás közötti tartam.
184. §
(1) A leltárfelelősségi megállapodást
írásba kell foglalni.
(2) A megállapodásban meg kell határozni a leltári készletnek azt a körét, amelyért a munkavállaló felelősséggel tartozik.
(3) Csoportos leltárfelelősségi megállapodás is köthető, ha a leltári készletet több munkavállaló kezeli. A megállapodásban meg kell határozni azokat a munkaköröket is, amelyek betöltésének megváltozásakor leltározást kell tartani.
(4) A leltárfelelősségi megállapodás megszűnik, ha a munkavállaló munkakörének megváltozása folytán a leltári készletet már nem kezeli.
(5) A munkavállaló a leltárfelelősségi megállapodást a leltáridőszak utolsó napjára indokolás nélkül írásban felmondhatja. Csoportos leltárfelelősségi megállapodás esetén a felmondás csak a jognyilatkozatot közlő munkavállaló tekintetében szünteti meg a megállapodást.
185. §
(1) A munkáltató állapítja meg azoknak az anyagoknak, áruknak a körét, amelyek után az anyag jellegére, méretére, a raktározás vagy a tárolás feltételeire való tekintettel forgalmazási veszteség számolható el,
b) a forgalmazási veszteség elszámolható mértékét,
c) a leltári készlet átadásának és átvételének módját és szabályait,
d)
a leltárhiány vagy a leltárfelelősség megállapítására irányuló eljárás rendjét,
e) a leltári készlet biztonságos megőrzését szolgáló munkáltatói
kötelezettségeket.
(2) A munkavállalót az (1) bekezdés szerint meghatározott feltételekről a leltárfelelősségi megállapodás megkötését vagy a leltáridőszak kezdetét megelőzően írásban tájékoztatni kell.
(3) Leltározásnál a munkavállaló vagy akadályoztatása esetén képviselője, csoportos leltárfelelősségnél az eljárási szabályokban meghatározott munkavállalók jelenlétét lehetővé kell tenni. A munkáltató, ha a munkavállaló képviseletéről nem gondoskodik, az adott szakmában jártas, érdektelen képviselőt jelöl ki.
(4) A munkavállalóval a
leltárelszámolást és annak eredményét ismertetni kell. A munkavállaló az
eljárás során észrevételt tehet, a munkavállalót - kivéve, ha szabályszerű
értesítés ellenére nem jelent meg - meg kell hallgatni.
186. §
(1) A leltári készletet állandóan
egyedül kezelő munkavállaló - a leltárfelelősségi megállapodás eltérő
rendelkezése hiányában - a leltárhiány teljes összegéért felel.
(2) A munkavállaló legfeljebb
hathavi távolléti díja mértékéig felel, ha a leltári készletet a leltárhiányért
nem felelős munkavállaló is kezeli.
(3) Csoportos leltárfelelősségi megállapodás esetén a kártérítés mértéke nem haladhatja meg a megállapodást kötött munkavállalók távolléti díjának hathavi együttes összegét. A csoportos leltárfelelősségi megállapodás meghatározhatja a felelősség munkavállalók közötti megosztását is, de egyetemleges felelősség megállapításának nincs helye. A munkavállalók távolléti díjuk arányában felelnek, ha a csoportos leltárfelelősségi megállapodás a felelősség megosztását nem rendezi.
187. §
A felelősség vagy a kártérítés mértékének megállapításánál figyelembe kell venni az eset összes körülményeit, így különösen azokat, amelyek a munkavállaló felelősségére kihatnak, vagy amelyek a biztonságos és előírásszerű kezelést befolyásolhatták, ezen belül a biztonságos őrzésre vonatkozó munkáltatói kötelezettségek teljesítését, továbbá a munkavállaló esetleges távollétének tartamát.
188. §
A munkáltató a leltárhiánnyal kapcsolatos kártérítési igényét a leltárfelvétel befejezését követő hatvannapos jogvesztő határidő alatt érvényesítheti. Büntetőeljárás esetén e határidő harminc nap és a nyomozó hatóság vagy a bíróság jogerős határozatának közlését követő napon kezdődik.[1]”
[1] Nemzeti Jogszabálytár. 2012. évi I. törvény a munka törvénykönyvéről. Forrás: http://karrierhid. kormany.hu/download/f/b7/20000/2012%20%20%C3%A9vi%20I%20t%C3%B6rv%C3%A9ny%20a%20munka%20t%C3%B6rv%C3%A9nyk%C3%B6nyv%C3%A9r%C5%91l.pdf
